sobota, 10 stycznia 2009

Czy jestem normalny?


Wracam do starej, sprawdzonej metody dłuższych notek o tematyce a'la felieton. I temat, który nurtuje mnie od dawna - czym w dzisiejszym świecie jest normalność? 

W teorii osoba normalna, to taka, która wolna jest od mentalnych chorób. Z drugiej strony - normalna, czyli pasująca do reszty społeczeństwa. Ale czy większość naszego społeczeństwa nie jest nienormalna? Doszło do swoistego odwrócenia pojęć. Normalny jest ktoś, kto nosi spodnie w kroku, nie ma żadnego hobby, zdania na tematy jakiekolwiek wykraczające poza sferę imprez i lasek nie ma, a jego iloraz inteligencji jest niższy niż u Joli Rutowicz. Nienormalnym jest ktoś, kto szuka pomysłu na własne życie, chce być odróżniany i wie, czego oczekuje od życia. 

Mój dobry znajomy zwykł mawiać, że "na świecie pozostała już tylko niewielka enklawa ludzi normalnych". I ja się z nim zgodzę. Normalnymi są już tylko ci nienormalni - muzycy, choć nie wszyscy, ludzie pokroju Jurka Owsiaka, i inni - cała rzesza ludzi, którzy mają pozytywnie zakręcone głowy - myślą innymi kategoriami, mają własne zdanie i nie chcą pozostawać w szarej masie. 

Czy oznacza to jednak, że świat zmierza ku powolnej zagładzie poprzez unifikację jednostek i wyrównanie wszystkich do jednego poziomu, niczym w maoistowskich Chinach? Czy mamy wszyscy być tacy sami? Dla mnie normalny jest ktoś, kto słucha dobrej muzyki, nie boi się myśleć, ciekawie się ubiera :), umie się poprawnie wysławiać, nie boi się nowości i ma poukładane w głowie ideały, którymi kieruje się w życiu. Dzisiejsza normalność to upodobanie do "hemoroidów" muzycznych, niechęć do myślenia, unifikacja i ujednolicenie stylu ubioru, degradacja i barbaryzacja języka, ksenofobia i życie w świecie chorych, odwróconych wartości. Jedyna dobra wiadomość brzmi: dopóki żyję, będzie na świecie przynajmniej jeden oryginał. :)

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

może Cię to zdziwi, ale w takim razie ja też jestem normalna;)
je je je!

Paweł Wajlonis pisze...

Normalna bo nienormalna, czy normalna bo normalna? xD Cieszę się, bo kazdy, kto ma siłę szukać swojej tożsamości zasługuje na szacunek.

Misa pisze...

Ja czuję się na pograniczu bycia osobą normalną a nienormalną. Żaden z opisów tak naprawdę nie odwzorowuje mojej osoby, więc... Można być 2w1?^^